YtTiK tHe WiIiIiIiLd Cat

29 mars, 2013

Mentorskap

. 29 mars, 2013

Hur ska jag någonsin kunna tacka den avdelningschefen som arbetat med mig i mitt examensarbete?
Hon har fått mig att inse att jag har rätt inställning i både huvud och hjärta. Att mitt intresse för att finnas där för andra människor måste tas vara på. Att jag har ett driv, just för att jag vill påverka. Att jag har ett stort hjärta, för att kunna känna och närvara.
Jag har insett så mycket, lärt mig så mycket och mina visioner har bekräftats.
Att sitta och lyssna på någon som man ser upp till, som berättar på ett sätt som nästintill får en att bara sitta där-gapandes och nickandes....Och inse att hon säger ju det jag tänker, men på ett mycket tydligare sätt.
Att inse att en ledare med 13 års erfarenhet säger mina tankar och åsikter, fast med hennes ord får mig att veta att det är meningen. Det här intresset och det jag tror på är alldeles för starkt för att kastas bort.
Det har övergått från dröm till plan. Och det känn som en jäkligt fantastisk bekräftelse!


- Chefen trycker på; ledaren drar med.
- Chefen säger ”jag”; ledaren säger ”vi”.
- Chefen berättar hur du ska göra; ledaren visar hur du ska göra.
- Chefen säger ”kom i tid”; ledaren är redan på plats.
- Chefen använder rädslan som makt; ledaren använder entusiasm.
- Chefen gör jobbet till ett slit; ledaren gör det till ett äventyr.
- Chefen säger ”Gå nu”; ledaren säger ”nu går vi”.
- Chefen bibehåller; ledaren utvecklar.

Torkild Sköld som har en helt fantastisk sida "Personligt ledarskap" på Facebook hade en dag sammanfattat de här exempel på skillnaden mellan chef och ledare från http://foretagsledaren.blogspot.se/.
Torkild skriver i samma inlägg på sin sida den 20 mars:
"Det är med personligt ledarskap som allt börjar. Det är ledarskapet som avgör hur bra ett företag, en organisation eller en grupp ska prestera. Det är det personliga ledarskapet - hur bra du kan leda dig själv, som avgör hur bra du själv skall må, prestera och utvecklas. "
KLOCKRENT! 


0 från Dej till Mej:

Skicka en kommentar