YtTiK tHe WiIiIiIiLd Cat

15 juli, 2011

Det har fortfarande inte gått in...

. 15 juli, 2011

Var på jobbet igår och lämnade min tjänstledighetsansökan. Kan inte fatta att jag inte ska gå dit mer på 2 år? Om nu inget oväntat inträffar förstås, men nu förutsätter vi att allt går enligt önskemål och planer. Eller hur?
Inget "tänk om".

Äntligen har jag hittat vad jag vill bli. Jag får en utbildning. Och jag blir något.
Därmed inte sagt att man måste veta vad man vill bli eller att utbildning är ett måste. Tvärtom! Jag önskar att jag hittat mitt drömjobb och redan haft alla förutsättningar och uppfyllt alla kraven med min gymnasieutbildning och personliga egenskaper, men tyvärr har det inte räckt. Förrän nu.

Om man inte vet vad man vill bli eller uppfyller alla de där kraven får man försöka klura ut vad man vill bli. Och det är då inte det lättaste.
Som jag avundats alla människor som fötts med ett kall i livet. Sen om det varit att bli veterinär, jobba som volontär i Afrika eller bli brandman spelar ingen roll. Men att veta vad man vill göra. Och att sedan lägga livet till att uppfylla sin arbetsdröm.
Allt det där blir svårt när man inte vet vad drömjobbet är.

Det var fumliga utbeningar i höstas. Jobba med barn vore något för mig. Kreativt. Barnskratt.
Vad mer kan man behöva? Jo...Matte A. Började ge mig på att läsa upp mitt betyg i Matte A.
Under mattebokens första förtvivlat svåra sidor insåg jag att det är lärare jag vill bli. Lågstadielärare. Sommarlov. Upptäcka ett barns iver när dom förstår varför 3+4 blir 7.
Men så ändrades lärarutbildningen och det kom krav på Matte B. Då hade jag inte kommit in på andra kapitlet i min kamp att läsa upp betyget till Matte A.
2 hopp om drömmar i kras. Jag var i botten. Förtvivlad och kände mig så hopplös.
Letade jobb. Sökte men fick inte ens svar.
Och så vips, bara en dag fann jag Vårdadministratör-utbildningen i Östersund. I ett ögonblick föll verkligen alla  bitar på plats. Det var ju JAG!

Det är med iver och en förvånadsvärt lite nervositet som jag nu kör nedräkning till skolstarten. Det här kommer bli kanon!
Mer om vad jag ska läsa finns här
:http://www.lernia.se/Utbildning/Utbildningar/Vard-och-omsorg/Vardadministrator---Distans/

0 från Dej till Mej:

Skicka en kommentar