YtTiK tHe WiIiIiIiLd Cat

13 februari, 2011

Vi börjar om...

. 13 februari, 2011

Den här våren kommer handla om föräldraskap, studier och kreativitet!

Föräldraskap...vem kunde ana att det skulle vara så svårt? Inte jag! Jag trodde det räckte med kärlek...
Jag ser fram emot resterande träffar av föräldrautbildningen.
Redan efter EN INTRODUCERINGSTRÄFF har vi lärt oss så otroligt mycket.
Vi bemöter allt så annorlunda nu här hemma. Berömmer det bra och hanterar det mindre bra på ett mycket lärorikare och tydligare sätt. Redan. Hur mycket bättre är det då inte om 7 veckor?
Föräldraskap är verkligen något jag brinner för. Att vara förälder som inspirerar, motiverar och får mitt barn att växa. Att hjälpa barnet bli en unik människa med en trygg grund och en starkt självkänsla.
Precis det.
Vi satsar fullt ut på detta. Och vi gör det TILLSAMMANS.
Jag är så lycklig för att vi brinner för samma saker här hemma. Vi tänker precis samma tankar.

Studier...
vem kunde ana att matte var såååå svårt?
Ok, jag har alltid varit usel på matte men förhoppningen var ju att fixa Matte A medel-lätt nu.
Jag trodde väl att jag som numera VUXEN skulle ha ett annat mattesinne än under gymnasietiden.
 Eh....nääää...!!!!
Efter 3 sidor in i min mattebok hade jag nästan tvinnat bort en kal yta av hår på skallen....
Det här kommer bli tufft. TUFFT-som-i-militären-tufft...
Jag är lycklig om jag fixar ett G.
Nästa mål var lärarlinjen. Hela min värld förändrades den dagen då jag kom på vad jag vill bli: LÅGSTADIELÄRARE.
Äntligen hade jag framtidsmål för mig själv. För mig. MIG.
Jag har levt upp sen dess. Allt har varit lättare. Jag har lyckats strunta ganska bra i knepigheter som skett runt om mig, för att jag kunnat fokusera på det här. Att jag någonstans hittat mig själv.
Tills i fredags... Sedan jag bestämde mig för att bli lärare har det inte funnits några färdiga behörighetskrav för lärarlinjen. Det har hela tiden endast stått: Kommer inom kort.
Jag har aldrig ens slagits vid tanken om att Matte B kan komma att dyka upp som krav..
but yes it did.
Och i samma blick som mina ögon såg MATTE B insåg jag att min lärardröm gick i kras.
Det var knäckande. Verkligen. Jag grät som ett barn.
Jag ger inte upp för att det är jobbigt bara. Jag inser fakta...;att om man kämpar och redan hänger i en skör tråd när man försöker läsa upp matte A...vad är då oddsen att man fixar matte B???
I fredags la jag allt på hyllan. Jag gav upp framtidsplaner, mål och japp...
matteboken hade jag eldat upp-
om det inte vore för att jag lånat den av C....

I fredags lämnade vi mitt studentliv åt sitt öde, torkade tårar och åkte till min fina syster med familj.
Blev tacos följt av prat till 01 med våra barns sovandes i våra knän.
Lördagen bjöd på djurpark och korvgrillning i strålande sol. Så jäääädrans mysigt!!!

Idag har jag varit hemma igen i de vanliga rutinerna och efter fredagens tårar och besvikelse fann jag någonstans mod och lite jäklarinamma...Jag börjar om!
Okej, det var min finaste sambo som kom och i princip drog mig till soffan och satte sig där med mig för att tvinga mig ge det en andra chans.
"Finns det verkligen INGET annat?"
"Nu går vi igenom vartenda program innan du säger att du gett upp..."
Min älskling.
Jag hittade TVÅ olika program. Som båda passar mig. Som handen i handsken.
Och båda HELT utan krav på matte B.

Vilken jäkla tur att ja inte eldade upp den där matteboken....

Kreativitet...vem kunde ana att det var så svårt att finna tid till sånt jag älskar att göra?
Som en liten belöning till mig själv, för att jag är jag, alltid har dåligt samvete, ska bli bättre på att berömma mig själv och för att jag helt enkelt saknar att pyssla, så beställde jag den här boken idag:

bild från; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163861577

Jag kan behöva något avkopplande när barnen somnat och jag svurit för länge över matteboken.Japp...kan bli en bra vår det här. Nu kör vi.
Igen!

3 från Dej till Mej:

Josse sa...

Det fixar du! Lycka till med matte A!! Kram

Trasdockan sa...

Åh gumman, va fina ni är ♥

Janina sa...

Du fixar det! Jag trodde aldrig att jag skulle klara matte B men det gick, jag som HATAR AVSKYR OCH ÄR HELT KOKO när det gäller matte klarade det. DU klarar det!

Skicka en kommentar